Til Menu
Tag Autoritet Over Dit Kød
af Rick Renner

Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder den i dets lyster.
— Romerne 6:12


Da dette er en uge, hvor du tænker på nytårsforsætter, vil jeg gerne gå videre og slå hårdt på emnet om at tabe de ekstra kilo , du tænker måske på det hele tiden!

Har du stået foran spejlet og beklaget dig over den dobbelthage, der er dukket op under dit ansigt de seneste par år? Måske bruger du tid hver morgen på at fortvivle over dellerne om din talje, der buler over dit bælte. I stedet for at nyde dit tøj, som du engang gjorde, kan du finde på at vende dig den og den vej, mens du kigger dig i spejlet for at se, om bulen viser sig gennem dit tøj. Eller du er måske en, der har skiftet til at bære mørke farver, fordi du forsøger at skjule din rigtige størrelse. Hvor mange gange har du spurgt din ægtefælle eller en anden, om du ser for tyk ud i det tøj du har på?

Det er utroligt, hvor længe mennesker vil tolerere noget, før de endelig beslutter sig for at handle. Jeg kan personligt stå inde for det, jeg skriver, fordi jeg har kæmpet med min vægt i mange år. Dag efter dag kiggede jeg mig i spejlet, følte mig væmmet af mig selv og spurgte derefter Denise, hvordan jeg så ud - og forventede, at hun ville bekræfte, hvor forfærdeligt jeg havde det med mit udseende. Når jeg stod ud af sengen om morgenen, løb jeg på toilettet for at træde på vægten for at se, om jeg vejede større eller mindre end dagen før.

Denne vægtfiksering styrede mig fuldstændigt. Jeg følte mig fanget. I stedet for at udvise tilbageholdenhed følte jeg mig håbløs til at overvinde. Så når det var tid til at spise, spiste jeg alt, hvad jeg havde lyst til, hvilket resulterede i, at jeg tog mere på i vægt og følte mig endnu mere nede på bunden af mit fysiske udseende. Sandheden er, at jeg sad i et fængsel i dette område af min vægt, som så mange andre er i i dag, og jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle komme ud.

I stedet for at påtage mig ansvaret for min tilstand, ville jeg give min vægtøgning skylden på præster, der ville tage mig med ud at spise og nyde en tid med fællesskab efter aftengudstjenesten. Aften efter aften ville jeg finde på at spise på restauranter sent om aftenen. Men i stedet for at udøve selvkontrol, ville jeg bestille hamburgere med ekstra mayonnaise, pommes frites med "tons" af ketchup og en stor Cola, toppet med en dessert - og så tog jeg til mit hotel for at gå i seng. Inden jeg faldt i søvn, slog jeg mig selv mentalt for at spise så dårligt og sværgede over for Gud, at jeg ville begynde at klare mig bedre og tabe mig næste dag.

Men gang på gang og år efter år blev jeg ved med at kæmpe med min vægt. Det var op og ned, op og ned! Og når folk så mig for første gang i et par år, ville jeg tro, at de kiggede på mig for at se, om jeg var større eller mindre end sidste gang, de havde set mig. Det var en pinefuld tanke, der generede mig dybt.

Jeg var fuldstændig væmmet af mig selv med hensyn til dette område af mit liv. Jeg var udmattet af at bekymre mig om, hvordan mit tøj passede, eller hvad andre syntes om min størrelse. Men langt om længe kom jeg til et sted, hvor jeg besluttede, at nok var nok!

Den store forandring i mig startede en dag, da jeg kiggede mig i spejlet og tænkte på, hvor forfærdeligt jeg så ud, og hvordan maden havde regeret mit liv. Pludselig satte Helligånden Rom 6:12 liv i mit hjerte: "Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder den i dets lyster."

Det var som et skær af guddommelig åbenbaring, der skød gennem mig - og i det splitsekund vidste jeg, at det var synd at lade mad kontrollere mig og herske over mit liv. Indtil den dag havde jeg kaldt det et personligt problem, en hindring og en kamp. Men i det øjeblik så jeg det, som Gud så det. Det var meget mere end et personligt problem, - det var synden der bestemmet i mit liv. Den dag, jeg erkendte denne sandhed, var en skelsættende dag i min åndelige vandring, for jeg indså, at Gud kalder mig til at omvende mig og ændre mig. Han ville ikke have, at jeg skulle have det dårligt med mig selv - men vigtigst af alt, Han ville ikke have noget skulle styre mit liv andet end Herren Jesus Kristus. Den dag omvendte jeg mig - og da jeg gjorde det, begyndte de forkerte spisevaner straks at miste herredømmet over mit liv.

Jeg er så taknemmelig for, at Helligånden mindede mig om Romerbrevet 6:12, hvor der står: "Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder den i dets lyster," ordet "regere" er det græske ord, basileuo, som er det meget gamle græske ord for en konge eller en der regerer øverst. Det er billedet af en mægtig hersker, der træffer alle beslutninger, kalder alle skud og kontrollerer og fuldstændig styrer sine undersåtter. Dette vers beskrev min situation godt, for jeg blev bestemt styret af mad. Selvom jeg elskede Jesus af hele mit hjerte, var det simpelthen et faktum, at Han ikke var Herre over mine spisevaner!

Men i Romerbrevet 6:12 siger Gud til os: " Lad derfor ikke synden herske i dit dødelige legeme..." Læg mærke til, at der står: "Lad ikke..." Den græske tid, der bruges til "lad ikke" er et autoritativ forbud, der beordrer os til at sætte en stopper for noget med det samme. En korrekt tolket oversættelse kunne læse: "Jeg vil have, at du stopper dette og stopper det lige nu!"

Da jeg forstod, at Gud sagde: "Stop det og stop det lige nu," vidste jeg, at jeg havde magten til at ændre min adfærd. Gud ville ikke fortælle mig at stoppe noget, hvis jeg ikke havde magten til at stoppe det. Derfor gjorde Han mig ansvarlig for at gøre noget ved, at mad regerede som en konge i mit liv. Det var på tide for mig at holde op med at brokke mig, stønne, ærgre mig og fordømme mig selv over, hvordan jeg så ud og endelig tage affære.

I stedet for at lytte til mit køds befalinger om at overspise og spise de forkerte typer mad, var det tid for mit kød til at lytte til mig! Det var op til mig at træffe en fast, inderlig beslutning om at omvende mig fra dette forkerte herredømme i mit liv og lade Jesus træde tilbage på mit livs trone for at herske over mit kød inden for mad. Mens jeg gjorde mit, ville Helligånden rejse sig i mig, og Han's nåde ville gøre mig i stand til at sikre, at denne synd aldrig mere skulle herske over mig eller bestemme i mit liv igen!

Hvad med dig? Lyder denne diskussion personligt bekendt for dig? Hvis det gør, tænker jeg på, om du er træt af at have det dårligt med dig selv eller konstant at være fikseret på din vægt. Hvis ja, er det tid til at spørge dig selv: Er jeg klar til at sætte en stopper for den måde, maden har styret mig på både fysisk og følelsesmæssigt?

"Ja, det er mig! Jeg er klar til en reel forandring!” Hvis det er dit svar, ønsker Jesus i dag at indtage sin stilling over din appetit og fysik. Han ønsker at være Herre i dette område af dit liv. Hvis du vil indrømme, at du har tilladt denne synd at herske over dit kød - og så virkelig omvende dig fra det - forsikrer jeg dig om, at Helligånden vil hjælpe dig med at udføre den beslutning. Og efterhånden som Jesus overtager kontrollen, vil det ikke vare længe, før dit legeme vil begynde at vende tilbage til dens gudbestemte størrelse, og du vil begynde at have det godt med dig selv igen. Det gør så stor en forskel i vores liv, når vi tillader Jesus at styre vores dødelige kød!

Jeg delte min personlige erfaring med dig i dag, fordi jeg ved, at mange mennesker laver nytårsforsætter på denne tid af året om at tabe sig. Jesus kan give dig den samme sejr, som Han har givet til så mange andre. Det eneste, der skal til, er en beslutning om at vende om fra det, du har gjort, og lade Jesus være Herre i dette område af dit liv. Du skal muligvis følge en diæt eller lære at spise den rigtige slags mad, men det hele starter med en beslutning.

Bestem blot i dag, at du villigt vil adlyde, trin for trin, hvad end Jesus beder dig om at gøre for at få din appetit og din fysiske tilstand tilbage under Han's kontrol. Hvis du vil træffe den inderlige, oprigtige og faste beslutning i dag, vil Helligånden give dig mulighed for at spise rigtigt og tage de rigtige skridt på vejen til en sundere livsstil i din vandring med Gud!

MIN BØN FOR I DAG
Fader , i dag omvender jeg mig over at have tilladt mad at styre så meget af mit liv. Det har virkelig påvirket mig på så mange måder - i min tænkning, mit selvbillede, mit udseende og endda min selvrespekt. Jeg har levet i fordømmelse for længe, og jeg er klar til en reel forandring i mit liv. Tilgiv mig, at jeg tolererer frådseri og kalder det alt andet undtagen synd. I dag bekender jeg, at jeg har tilladt synd at herske i mit dødelige kød, og jeg beder dig om at tilgive mig og rense mig fra denne uretfærdighed. Helligånd, jeg er afhængig af, at du hjælper mig med at gå fri af denne forkerte vane og gøre Jesus til min appetits Herre.
Jeg beder dette i Jesu navn!


MIN BEKENDELSE I DAG
Jeg erklærer frimodigt, at Jesus er mit livs Herre, og at intet andet må herske over mig! Min appetit på mad hersker ikke længere over mig. Overspisning er synd og et redskab, som satan ønsker at bruge til at skade mit helbred, mit selvbillede og min selvrespekt. Jeg har boet i dette mentale fængsel længe nok, og jeg nægter at bo der længere. Fra denne dag frem giver jeg Jesus tronen i alle dele af mit liv - og det inkluderer min fysiske appetit og mine spisevaner!
Jeg erklærer dette ved tro på Jesu navn!


SPØRGSMÅL SOM SKAL OVERVEJES

1 Har det været en kamp for dig at bevare en sund vægt gennem årene? Hvad har været hovedårsagen til vægtøgning i dit liv? Hvordan påvirker overvægt dit liv og dit selvbillede?

2 Har du tidligere lavet nytårsforsætter om at udøve kontrol over dine spisevaner og tabe dig? Har du fulgt op på dit tidligere engagement? Hvis ikke, hvorfor gjorde du så ikke? Er det muligt, at din appetit har givet de ultimative ordrer i dit liv?

3 Har du nogensinde taget dig tid til at lade Helligånden vise dig, at overspisning ikke kun er en personlig problem eller en sundhedsrisiko, men snarere synd, der hersker i dit dødelige kød? Har du nogensinde set det, som Gud ser det? Tror du ikke, det ville være klogt at lade Helligånden åbne dine øjne for at hjælpe dig med at se, at dit ønske om mad – er mere end Jesus – styrer dette område af dit liv? Hvis du lader Helligånden tale til dit hjerte, og hvis du virkelig vil omvende dig fra at lade dit kød herske i dette område, vil Jesus tage sin plads på din appetits trone og sætte dig fri fra dette fængsel, du har været fængslet i og holdt fanget af så længe!
OP